Nowoczesne napędy i smarownice

Energia słoneczna będzie zasilać smarownice, które zmniejszą zużycie szyn i ograniczą hałas. Zamontowano już także nowoczesne systemy sterowania i ogrzewania zwrotnic.

Na niektórych słupach trakcyjnych pojawiły się panele fotowoltaiczne. Będą one zasilały smarownice torowe. Dzięki tym urządzeniom, dozującym smar do torowiska, zmniejszy się zużycie szyn w łukach o małych promieniach i zwrotnicach oraz zmniejszy się hałas (pisk) wywołany podczas przejazdu tramwajów. Takie smarownice zamontowane są np. na łukach pętli przy ul. Wiejskiej czy w rejonie skrzyżowania ulic Łaskiej i Zamkowej.

W marcu nastąpił także montaż nowoczesnego systemu sterowania i ogrzewania zwrotnic na ul. Łaskiej w Pabianicach. Cały system wraz z urządzeniami sterującymi został opracowany przez czeską firmę ELEKTROLINE.

Obecny układ będzie całkowicie zautomatyzowany, dzięki czemu nie będzie wymagał ingerencji motorniczego – tłumaczy Małgorzata Wilczek, kierownik działu przygotowania i realizacji inwestycji Progreg InfraCity. – Tramwaj dojeżdżając do zwrotnicy będzie wykrywany przez czujnik, po czym nastąpi automatyczne nastawienie zwrotnicy. Dodatkowo, z uwagi na występujące odcinki jednotorowe, przewidziano wykonanie sygnalizacji świetlnej, wskazującej czy tor zajęty jest przez inny tramwaj.

Opisany system sprawi, że niemożliwe będzie wystąpienie sytuacji, w której na odcinek jednotorowy wjechałyby dwa tramwaje z różnych kierunków jednocześnie, co bardzo istotnie poprawi bezpieczeństwo.

System sterowania i ogrzewania zwrotnic na ul. Łaskiej przy ul. Szarych Szeregów
No Comments Yet

Comments are closed