Od kilkunastu lat obserwowany jest gwałtowny rozwój aglomeracji miejskich. Wzrost migracji ludności, zwiększająca się liczba mieszkańców, wzmożona mobilność społeczeństw powoduje nieustanne poszerzanie się granic miast. Rosnąca stale liczba samochodów powoduje z kolei, że mamy do czynienia z coraz bardziej powszechną kongestią drogową. Wszystkie te czynniki wymuszają stosowanie coraz lepszych rozwiązań w zakresie komunikacji miejskiej. Tramwaj to jeden z najbardziej efektywnych i przyjaznych środków transportu w mieście.
Renesans komunikacji szynowej
Do niedawna uważano, że jedynie metro i współpracujące z nim autobusy są sobie w stanie należycie obsłużyć duże potoki pasażerów. Zgodnie z tą myślą z komunikacji miejskiej wyeliminowano całkowicie tramwaje (lata 1960-70). Jednak życie gorzko zweryfikowało ten pogląd. Dziś tramwaje wracają do łask – miasta w Polsce i Europie modernizują sieci tramwajowe, a nawet budują je od nowa, tak jak w ostatnim czasie zrobił to Olsztyn.
Na 11 polskich miast z przedziału 200–500 tys. ludności (w gminie miejskiej) tramwaju pozbawione są tylko 4: Lublin, Białystok, Gdynia i Radom, z czego Lublin i Gdynia (2) zamiast tramwaju mają inny rodzaj transportu elektrycznego – trolejbus. W przedziale 150–200 tys. znajduje się 7 miast, a w nich 4 bez tramwaju. Tu lokują się: Olsztyn, który jako jedyny w ostatnim czasie uruchomił nowy system, oraz Gliwice, które przeciwnie, właśnie ku zaskoczeniu ekspertów, pozbyły się tramwaju. Wreszcie w najniższym przedziale, 90–150 tys., mamy 17 ośrodków, z czego 6 z sieciami tramwajowymi.
Skala potencjalnych inwestycji w szynowy transport publiczny jest więc duża, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że w wielu miastach sieci tramwajowe są sukcesywnie rozbudowywane, a tabor tramwajowy powiększany i unowocześniany.
Co mają do zaoferowania tramwaje?
- Niewątpliwą zaletą tramwajów jest ich pojemność. Typowy dwuwagonowy skład 805Na może przewieźć do 198 pasażerów podczas. Samochód przewozi do 5 osób, aczkolwiek przeciętnie podróżuje autem tylko 1,4 osoby. Nominalna pojemność składu tramwajowego stanowi więc odpowiednik aż 40 samochodów.
- Torowisko tramwajowe potrzebuje mniej miejsca niż jezdnia. Na wybranych odcinkach ruch można prowadzić po pojedynczym torze – tak też będzie na niektórych fragmentach przebudowywanej trasy tramwajowej w Pabianicach i Ksawerowie.
- Tramwaje są w pełni ekologiczne, napędzane wyłącznie energią elektryczną. To szczególnie ważne w kontekście smogu w Pabianicach, Ksawerowie i całej aglomeracji łódzkiej. W dużych miastach za dużą część zanieczyszczeń powietrza odpowiada właśnie transport – przykładowo w Warszawie to nawet 60-80%.
- Tramwaje zużywają mniej energii. Tarcie między stalowym kołem i szyną jest mniejsze niż między oponą a asfaltem, dzięki czemu jazda tramwaju wymaga mniej energii. Dzięki nowoczesnym systemom rekuperacji, nowsze tramwaje mogą przy hamowaniu oddawać energię do sieci trakcyjnej.
- Tramwaje nie stoją w korkach. W ramach modernizowanej linii tramwajowej, torowisko w centralnym odcinku Pabianic przebiegać będzie wydzielonym z ruchu samochodowego wspólnym pasem autobusowo-tramwajowym, a na pozostałych odcinkach – poza jezdnią. Wpływa to korzystnie nie tylko na czas przejazdu, ale także na punktualność.
- Tramwaj jest istotnym elementem rewitalizacji miast. Budowa lub przebudowa komunikacji tramwajowej umożliwia całkowitą przebudowę przestrzeni „od fasady do fasady” i na uspokojenie ruchu. Tak też będzie w centrum Pabianic.
- Nowoczesny tramwaj jest miastotwórczy. W pewnym sensie jest wyznacznikiem „wielkomiejskości”. Dla mieszkańców jest bardziej atrakcyjny niż komunikacja autobusowa – przyciąga więc skuteczniej nie tylko pasażerów, ale i inwestorów oraz nowych mieszkańców. Działki położone w zasięgu nowoczesnej linii tramwajowej znacznie zyskują na wartości.
- Czas eksploatacji tramwajów jest znacznie dłuższy niż autobusów. Autobusy trzeba wymieniać co kilkanaście lat, tramwaje przy odpowiednim ich utrzymaniu służą nawet kilkadziesiąt.
- Tramwaje posiadają bogatą historię. Linia do Pabianic została uruchomiona w 1901 roku i przez niemal 120 lat zdążyła się trwale wpisać w krajobraz miasta.
- Modernizacja linii tramwajowej jest oczekiwana przez mieszkańców Pabianic. W przeprowadzonych w 2013 r. badaniach głównych preferencji komunikacyjnych pasażerów pabianickiej komunikacji miejskiej, na reprezentatywnie dobranej próbie ponad 500 osób, okazało się, że jedynie mniej niż 5% ankietowanych opowiedziała się za likwidacją komunikacji tramwajowej.
Źródła:
http://transinfo.pl/autobus-czy-tramwaj_more_12876.html
https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/tramwaj-miasta-transport-publiczny-raport-8029.html