Realizowana inwestycja to również poprawa bezpieczeństwa pieszych. Wykonywane są doświetlenia przejść dla pieszych.
Bezpieczeństwo uczestników ruchu jest celem nadrzędnym, dlatego w miejscach gdzie kończy się chodnik a zaczyna jezdnia, w okolicach peronów przystankowych i przejść dla pieszych zastosowano specjalne płytki wskaźnikowe. Odpowiednia struktura i kolor płytki chodnikowej (żółty) wytycza trasę dla osób niewidomych tak, aby nie narazić ich na żadne niebezpieczeństwo. Co więcej, ostrzegają one osoby niedowidzące lub niewidzące o zbliżającym się niebezpieczeństwie.
Kolejnym elementem poprawy bezpieczeństwa są dodatkowe doświetlenia przejść dla pieszych. Jest to szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy pogorszenie warunków atmosferycznych (szybko robi się ciemno) oraz zmienne samopoczucie wpływają na koncentrację uwagi, dochodzi wtedy najczęściej do wypadków z udziałem pieszych. Lepsza widoczność oznacza wyższy poziom bezpieczeństwa.
W ramach inwestycji Wykonawca Inwestycji dodatkowo doświetli 20 przejść dla pieszych:
- Warszawska/Nawrockiego przejście przy peronach tramwajowych;
- Zamkowa/Traugutta przejście przy peronach tramwajowych
- Warszawska/Myśliwska;
- Warszawska – przystanek Tkaniny Techniczne;
- Warszawska/Sikorskiego – 2 przejścia dla pieszych przecinające torowisko;
- Warszawska 51 – przejście do Przedszkola Miejskiego nr 15 naprzeciwko budynku „PABII”.
- Warszawska/Kapliczna;
- Warszawska/Konstantynowska – 2 przejścia przez torowisko tramwajowe;
- Warszawska/Poprzeczna – 2 przejścia przez torowisko tramwajowe;
- Stary Rynek/ Gdańska – 2 przejścia przez torowisko tramwajowe;
- Zamkowa/Piłsudskiego;
- Zamkowa/Kościuszki/Pułaskiego;
- Zamkowa/Waryńskiego/Bagatela;
- Zamkowa/Wyszyńskiego/kościół NMP – 2 przejścia;
- Zamkowa 42/przejście pomiędzy ul. Żeromskiego – Lutomierską;
- Zamkowa/Reymonta;
- Zamkowa/Konopnickiej – 2 przejścia przez torowisko tramwajowe;
- Łaska/Szarych Szeregów przejście Wschodnie;
- Łaska/Szarych Szeregów przejście Zachodnie;
- Łaska/Węglowa/Ostatnia.
Należy podkreślić, iż do tej pory w centrum Pabianic istniała sieć oświetleniowa, którą stanowiły wysokoenergetyczne oprawy sodowe o mocy 70W, 100W, 150W, 250W. W ramach inwestycji montowane jest energooszczędne oświetlenie ledowe, które spełnia najwyższe standardy europejskie. Jest nowoczesne i innowacyjne. Zastosowane oprawy zostały uznane przez niezależne instytucje za optymalny wzorzec na rynku charakteryzujący się wydajnością, wszechstronnością oraz oszczędnością energii elektrycznej. Oświetlenie ledowe maksymalizuje oszczędność energii i nie wymaga żadnych specjalnych zabiegów konserwacyjnych przez cały okres eksploatacji. Oświetlenie LED posiada szerokie widmo świecenia zbliżone do widma słońca. Dzięki temu różnice w kolorach obiektów są wyraźniejsze, co daje lepszy kontrast i zapewnia lepszą widoczność na danym obszarze. Oświetlenie LED zapewnia zatem większą ostrość widzenia przy znacznie mniejszej ilości lumenów.
Komunikacja tramwajowa jest ekologicznym środkiem transportu. Wszystkie elementy infrastruktury, wchodzące w skład realizowanej inwestycji, w tym opisane wyżej oświetlenie spełniają najwyższe standardy i normy europejskie. Dzięki temu możemy mówić o najwyższej jakości montowanych materiałów, co oprócz walorów estetycznych i ekonomicznych jest również ekologiczne i przyjazne środowisku.